Har kommit en bit på väg
Amb. utrymme för katastrofutrusning.
Här fins idag 2 st batterier för bodelen, kylskåpsaggrgat och vatten dunk som ersattes med tank under bilen
Vänster sida på bilen hade inte något fönster. Detta fönster blev den första installationen i naken kaross.
Underredet till dubbelsängen tillverkades på plats.
Underredet till sängen ses genom bakdörrarna.
Låderna gjordes med ett litet hack i glidlisten för att ej kunna åka ut vid färd.
I detta utrymme under diskbänken ser vi Tryckvattenpumpen och tvätt -och diskvattentanken Här placerades en 2 kg gasoltub i en hink med dränering i botten. Slangen för detta syns på bilden. Här syns även hacken i glidlisten på lådorna.
Kryddskåpet med nedfälld lucka som samtidigt ökade arbetsbänkens yta.
Komb. gasolkök och diskbänk med tryckvatten. Över det en köksfläkt.
Uppfällbara bänkskivivor där delen för gasolköket är skyddat med stänkplåt. Till höger syns lite av kryddskåpet.
Luckorna sågades ut ur skåpsmaterialet, ramades och förseddes med gångjärn och dolt lås med åtkomst genom ett ringat hål. Alla skåp kläddes invändigt med självhäftande velour för att dämpa djud.
Täckning av den fula dörrvagnskenan.
I mitten av taket vid förarplatsen fanns en konsol där amb. hade radio,komradio, strömbrytare och säkringar för all elektrisk utrustning i vagnen. " Mer under nästa bild "
Jag utnytjade säkringar och strömbrytare, placerade CD-radio och
handfriutr. till telefon. Antennkabel till TV och radio och telefon. Bumerangantenn för TV är placerad på främre utv. hylla mellan fjärrljusen som i sin tur sitter där blåljusen satt.Konsolen kläddes med textil och panelades med mahogny.
Köksbänken nerlagd och kryddskåpet lucka uppfälld
Bakom den lite högre dörren Är garderoben. Det runda hålet är ett av fyra för högtalare.
I diskbänksskåpet och under lådorna är vattenpump, gråvattentank och 2 kg gasoltub placerade. Kylskåpet fick en snyggare front och utrymmet under blev ett grytskåp med nedfällbar lucka.
En tredje pilotstol är placerad bakom förarstolen.
Soffan där ryggstödet fälls framåt och bildar en dubbelsäng. Lägg märke till bibliotekshyllan vid bakdörrarna.
Maskering inför lackering som utfördes av Skänninge Autolack.
Maskering.
Han var noga med maskering både utvändigt och
invändigt.
Skänninge Autolack på bakre delen av runningkit.
Kerstin och Björn och även jag var nyfikna. Mer fick vinte se idag för det skulle ätas kvällsmat så vi åkte hem. Vi kollar i morron igen.
Dekorlackare Clas Beckfris fortsätter sitt arbete.
Motiven fanns på två målningar som jag hade köpt av en utl. student som behövde pengar. Originalen var hårt vintriga men Clas förvandlade dom till behagligt vårlika med gröna inslag.
Nästan färdigt.
Den duktige billackaren ville helst inte vara med på bild, därför den bistra minen.
Han hade många fina ideer hur lacken kan få efekter. Han använde sig av skuggningar av mörkare färg in på ljusare partier bland annat. Tyvärr syns ej detta på bild.
Avmaskat.
Vår son Björn kollar motivet och en yngre beundrarinna kollar honom.
Björn och vi förundrades över att Clas kunde få fram så fina motiv med en liten färgspruta och på fri hand. Inga hjälpmedel såsom matriser eller schabloner användes.
Åtskilliga lager klarlack fullbordade resultatet till ett intensivt djup i lacken.
Ett konstverk skall avnjutas på avstånd
Bilen färdig hemma på garageuppfarten
Här ses runningkitens täckning av främre stötfångare, skärmbreddare intregerade med bakre stötfångartäckning
Speciella pressade innerdörrar som dekorerats med trä och textil lika inredning.
Den här mannen ägare till TRUCKER, i NYKVARN av vilken jag köpte de detaljer jag inte kunde göra själv, ringde jag när bilen var färdig och sade att jag kommer upp till honom för att visa bilen. Ja visst kan du komma svarade han med total avsaknad aentusiasm. Jag förstod att han tänkte att nu kommer det en till klantig hemmabyggare. Vi åkte dit ändå. Han kom ut och gick ett par varv runt bilen innan han stannade och öppnade sidodörren samt stod där och tittade en lång stund varefter han försvann in på kontoret.
Efter en stund kom han tillbaka med en kamera och tog ett antal bilder.
Det enda han sa var: Jag är förvånad.
I nästa års TRUCKER-katalog fann vi bilder på vår bil. Det kändes gött!!
Stege samt reservhjul med kåpa. På den hylla som syns hade ambulansen blåljus suttit uppe på och under hängande rörliga arbetsbelysningar. De sistnämnda ersattes med extra bromsljus och under dessa fälldes backljus in.
Ett från amb. befintligt värmefläktpaket fick sitta kvar under sängen.Luftintaget syns lite till höger om stuvutrymmet och
värmen kom ut ur det svarta donet längst bak på underredets sida.
Här har det blivit en lite snyggare front på kylskåpet. Solen ingår ej.
Från sidodörr. Allt trä är lackat. Här syns att träets mönster på luckan passar till omgivningen. All inredning är monterad,säng,enpelar/svängbart bord, toan fins i möbeln närmast. Golvet insteget är klätt med matta och halkskydd. draperi för dörr-fönster. En från amb. befintlig värme-fläkt har bevarats.Runt taket en ljus-slinga.
Skåpet har idag förutom kylaggrgat och batterier en pulsladdare och utrymmen för domkraft, bilvårds-utrustning, startkablar och remmar. Luckan rymmer laddningskabel 230 V,varningstrianglar och slangar.
Främre gaveln på det yttre skåpet inne i bilen bakom förarstolen finns tre huvudbrytare ett för varje batteri plus en brytare för överkoppling från bobatterier till startbatteriet. Amperemätare för avläsning av respektive batteris kondition.
Den trista instrumentpanelen och motorkåpan bröt emot den nya inredningen. Limmade mahogny och utfomade förarplatsen lite trevligare. Ratten byttes till en som passade bättre.
Sett från sidodörr
Här har reservhjulskåpan fått en kär dekor, även den lackad av Clas.
1993 blev vi medlemmar i en Vanklubb
i samband med besök på påskmässan på Elmia i Jönköping. Klubben heter Westcoast Van End Trucks. Vi fick inbjudan till deras sommarträff i Varberg. Vi blev väl emottagna så väl att vi vid bedömningen av bilarna vann första pris en fin pokal samt hade turen vid köp av lotter att vinna flera fina vinster bl.annat....
Boulespel och fyra nya däck till bilen plus en del annat. Detta ledde till att mitt smeknamn i klubben blev Storslam.
Odjuren i Kolossernas kamp vid 4 WHEEL DRIVE TRUCK TRIAL på Ovesholms Slott 1997 en bit utanför Kristianstad.
4 WHEEL DRIVE TRUCK TRIAL 1997 i Ovesholm Skåne. Här korades SKÖNHETERNA bland odjuren .
Här går att läsa texten.
Prishyllorna
1. 3:e bästa Van CUSTOM MOTOR SHOW ELMIA 1994.
2. 1.a bästa van WCVT Getterön Varberg 1993. Westcoast Vans & Trucks
3. Peop`le`s Choise Bästa Van 2000 Riverside Vans & Truks Håverud
1. 3:e bästa Van, bland c:a 300 bilar Scandinavian Van & Trucks Festival i Vrigstad 1995.
2. Beste Van Ola Lökka Norge 1997
3. Beste Van Ola Lökka 1999
Vägg. 4 WHEEL DRIVE Ovesholm 1997
1. 2:a bästa USA-Van Dalecalia Vans & Trucks 1993 Borlänge
2. People`s Choice Håverud 2000.
3. 3:e pris Riversde Vans & Trucks Håverud 2000.
4. Bästa Van, Midnihgt Sun Meet 1997 Lakeistenranto Finland
5. Beste Van. Beauty Beach Vans & Trucks Rödtangen Norge 1994
Idag ser bilen ut så här, med takbox,markis, extra fjärrhjus på främre hylla och kromade fäljar.
2002 såldes bilen och hade passerat 19000 mil. Den befinner sig i Motala och är i samma goda skick. Kuriosa: Chevan har alldrig fått en anmärkning av bilprovningen.
På golvet innanför sidodörren skar jag in mina fina pingviner målade dom som dom ser ut på reservhjulsskivan, Hade glömt det vid fotograferingen
tidigare men träffade han som köpte bilen av mej. Lyfte på mattan och tog ett kort,därför det sena datumet.